Minecraft - Generell information till dig som lärare
Övergripande information
NPC: Sofia Winge
Nutida Uppåkra möter förhistoriska Uppåkra
Välkommen! Jag heter Sofia Winge, och jag arbetar som arkeolog för Uppåkrastiftelsen (Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center). Uppåkrastiftelsen är en allmännyttig stiftelse. Vårt uppdrag är att förmedla den fantastiska fornlämningen Uppåkra.Visste du att mellan Malmö och Lund vilar resterna efter en av de största järnåldersboplatserna i Norra Europa? I mer än 1100 år var detta ett stort politiskt och religiöst maktcentrum. Här styrde och ställde generationer av härskare, och människorna dyrkade de nordiska gudarna; Oden bland många fler. Idag finns endast åkrar och fält kvar av denna en gång så mäktiga plats. Endast 0,2 % har än så länge grävts fram av fornlämningen, och vi står nu inför en unik möjlighet att skriva om historien!
Uppåkra i Minecraftvärlden
Mina kollegor och jag har tillsammans med skånska skolelever som deltagit i vår Arkeologiskola börjat avslöja Uppåkras mysterier. Genom att gå in i Minecraftversionen av Uppåkra kan du och dina elever också delta i de arkeologiska undersökningarna. Hjälp arkeologerna med utgrävningen i Minecraftvärlden, och res tillbaka i tiden för att avslöja mysterierna med de olika fynden ni gräver fram. Genom varje fynd kommer ni att kunna lära er mer om Uppåkras historia, men även om olika metoder och tvärvetenskapliga ämnen som arkeologerna använder sig av för att utvinna ny kunskap.Spelet möter verkligheten
Träffa Uppåkras arkeologer och det vetenskapliga rådet
Hej! Jag heter Katarina Carlsson, och jag är ordförande för Uppåkras Vetenskapliga råd.I Minecraftvärlden kommer eleverna att interagera med så kallade NPC:s (Non-player characters). Deras namn och identiteter tillhör riktiga personer, bland annat arkeologer och forskare från det vetenskapliga rådet. I spelet kommer eleverna därför att träffa forskare inom olika ämnen såsom kognitionsvetenskap, pedagogik, historia, rymdfart och osteologi.
Det finns också möjlighet att boka in digitala möten i klassrummet för att prata med en av arkeologerna från spelet eller skicka frågor till forskarna för att skapa en djupare förståelse för Uppåkra.
Hur du skickar ett digitalt brev till det vetenskapliga rådetOm du eller dina elever har frågor till det vetenskapliga rådet, kanske om någonting de berättar om i spelet eller om deras yrke, skicka dem gärna till sofia.winge@uppakra.se.
NPC: Katarina Carlsson
NPC: Christer Fuglesang
Träffa astronauten Christer Fuglesang
Hej! Mitt namn är Christer Fuglesang, och jag är en av medlemmarna i Uppåkras vetenskapliga råd. Jag är även professor i rymdfart men även astronaut. 2006 blev jag den första svensken i rymden. Jag är också en av karaktärerna i det här spelet, där jag berättar om astronomi och vad människorna under järnåldern trodde om månen, solen och stjärnorna. Hälsa gärna på mig i spelet!Boka ett digitalt möte (30 minuter)
Om du önskar boka ett digitalt möte i klassrummet, kontakta mig, Elvira Landh på bokning@uppakra.se. Jag kommer att hjälpa dig med din bokning och digitala forum som du själv väljer (Teams, Skype, Zoom etc.). Det digitala mötet är gratis, men vi har begränsat med bokningsbara tider.NPC: Sofia Winge
NPC: Håkan Aspeborg
Den pågående utgrävningen – elevernas tolkningar baserade på riktiga fynd
Hej! Jag heter Håkan Aspeborg och jag leder utgrävningarna på Uppåkra tillsammans med mitt team av arkeologer från Lunds universitetÅr 2022 påbörjades den hittills största forskningsundersökningen i Sverige här på Uppåkra. Generationer av så kallade hallbyggnader, härskarnas pampiga bostäder, grävs fram i maktens centrum. Många fler svar till Uppåkras gåtor kommer att avslöjas, och historien kommer att skrivas om under de kommande åren.
I det här spelet är ett av uppdragen att återskapa härskarhallen i Minecraft. Eleverna arbetar med de senaste fynden och resultaten från grävningen för att kunna skapa sin egen tolkning av byggnaden.
En tävling pågår till 2026 då utgrävningen avslutas. Den tolkning som är närmast arkeologernas resultat av grävningen vinner!
Skicka era bidrag till sofia.winge@uppakra.se, genom att ta en skärmdump eller skicka bilder. Glöm inte att skicka in dokumentation kring elevernas val av material och tolkning. 2027 avslöjar vi vinnaren!
Varför Minecraft Education
Hur du kommer igång
Den här Minecraftvärlden skapades för Minecraft Educational Editon. För att kunna spela behöver du Minecraft Educational Edition och ett Microsoft Academic account. Alla Microsoft Academic Accounts tillåter dig att spela Minecraft Edition gratis upp till 10 gånger. I flera kommuner i Sverige finns konton tillgängliga för skolor. För att ladda ner Minecraft Education Edition klicka här.
Frågor
På den officella sidan för Minecraft Education finns bra instruktioner för hur du kommer igång och fler goda råd för hur du spelar. Minecraft Education Edition.
Användbara länkar
Start | Minecraft Education Edition
Om du skulle vilja boka en digital eller fysisk workshop för hur du bäst arbetar med Minecraft Education i klassrummet rekommenderar vi även Kodcentrum som har lång erfarenhet och gedigen kompetens. Kontakta emma@kodcentrum.se för mer information.
Att starta spelet
En rekommendation är att spela någon av de enklare världarna i Minecraft Education tillsammans med era elever innan ni tar er an Time travel at Uppåkra, då det är en lite mer komplex värld än flera av spelen i plattformen.
- Ladda ned Time travel at Uppåkra (se överst på den här sidan i högra kolumnen). Det kan ta lite tid innan världen har laddats ned.
- Öppna världfilen (som öppnar upp spelet i Minecraft Education Edition).
- Logga in med ditt Microsoft Academic account
- Spela!
Eller:
- Ladda ned Time travel at Uppåkra (se överst på den här sidan i högra kolumnen). Det kan ta lite tid innan världen har laddats ned.
- Öppna Minecraft Education Edition
- Klicka på spela
- Klicka på importera
- Välj den nedladdade världfilen Time travel at Uppåkra
- Öppna upp filen
- Spela!
Översättning i spelet
Det här spelet finns på svenska och engelska (länk här till engelska sidan). Det går även att översätta till andra språk vid behov.
Kommandon
Här hittar du några generella kommandon i spelet. Det finns fler tips för hur du klarar av varje uppdrag i Lärarhandledningen.
Om du fastnar:
Tryck T för att öppna upp chattfönstret. Skriv /function travel/next för att komma loss.
Behöver du åka tillbaka till nutidens Uppåkra? Prata med korpen Munin och följ hans instruktioner.
Till fots
W = Framåt
S = Bakåt
A = Åk till vänster
D = Åk till höger
Control (CTRL) eller dubbelklicka W = spring
Vänster musknapp utan föremål=Svinga armen / Attackera / Förstör
Höger musknapp med föremål =Svinga föremål (för att gräva)/Attackera/Förstör
Höger musknapp=Prata med folk
Höger musknapp=Interagera med föremål (display med föremål)
Höger musknapp=Placera ett block
Höger musknapp=Hoppa på cykeln
Mellanslag=Hoppa
Q=Släpp föremål
E=Öppna upp Förrådet (Inventory)
1-9 eller skrolla på musen =Välj föremål i “Hotbar”
On Bike:
W = Framåt
S = Bakåt
A = Åk till vänster
D = Åk till höger
Mellanslag eller shift = Hoppa av cykeln
Lesson overview
För en mer detaljerad översikt, ladda ned Lärarhandledningen här.
Time travel at Uppåkra- världen är stor och spelas bäst uppdelad under flera lektioner. Varje uppdrag tar ungeför 30 minuter att spela. Detta är förstås väldigt individuellt. Spelandet kan kombineras med en lektion före eller efter spelandet, för att fokusera på ett visst ämne, eller frågor som dykt upp.
Guiden nedan visar ett förslag på upplägg för hur de olika delarna av spelet (Lektionerna/uppdragen) kan spelas i klassrummet. Delarna kan exempelvis spelas i den ordning som beskrivs nedan. Men utöver att eleverna behöver klara det första uppdraget (Lektion 1) för att komma vidare finns det inget krav på att följa den här ordningen.
Bidra till forskningen
Det här spelet är under ständig utveckling. Vi är tacksamma för din feedback! Skriv gärna till oss och berätta hur du jobbat med Time travel at Uppåkra i klassrummet. Alla förslag på hur vi skulle kunna utveckla spelet mottages tacksamt.
Tips på klassrumsregler
NPC: Lärare
Hur hanterar du olika nivåer av kunskap om Minecraft i klassrummet? Ljud på eller av? Det finns några coola effekter i det här spelet och till och med toner som använts för att demonstrera musikarkeologi. Vi rekommenderar eleverna att använda hörlurar om ljudet ska vara på, alternativt stänga av ljudet. Varje lärare känner sin elever bäst, men här kommer några råd från en lärare som använder sig av Minecraft i klassrummet:
Stanna upp på regelbunden basis för att samla in kunskap, väcka frågor och dela erfarenhet. Använd koden ”Time out ” eller liknande när du önskar få allas uppmärksamhet. Förslag på tidsintervall: 20 minuter. Händerna av datorn och skärmar nedfällda/övertäckta för att bibehålla uppmärksamheten. Det är en gyllene regel som med fördel kan informeras innan ni sätter igång.
Sätt tidigt standarden att eleverna ska hjälpas åt. Arrangera klassrummet för att underlätta att de kan hjälpa varandra (Jag har sett många gånger hur detta har fungerat väldigt fint). Bestäm i förväg hur ni ska dokumentera och se till att detta sker genom hela spelet.
Certifikat efter avklarat uppdrag
Efter varje uppdrag i spelet får eleverna ett certifikat. Det här certifikatet kan användas som ett intyg för att eleven har klarat uppdraget. Det visar också vilka färdigheter de har övat upp, och vilka inlärningsmål de har uppfyllt.
När du klickar på länken till certifikatet kommer en websida att öppnas. Du tillfrågas antingen om inloggningsuppgifter till Microsoftkontot, eller loggas in direkt. Varje elev får ett personligt certifikat. Du kan på så sätt granska elevens individuella “Soft skill” profil och se vilka uppdrag som har genomförts.
Uppåkramodellen
Den här Microsoftvärlden är skapad av Team Workbench. Iamprogrez designade inlärningsaspekten och “skill builder” för att skapa mätbara värden. I samarbete med elever från Uppåkraskolan och Jonslundskolan i Sverige, Kodcentrum, och Uppåkrastiftelsens arkeologer.
Snabbnavigation
Länkar till nedladdningar