Fakta om Uppåkra
Faktabaserat material från “Time Travel at Uppåkra”.
Träffa Uppåkras arkeologer
Hej! Jag heter Sofia Winge, och jag jobbar som arkeolog för Uppåkrastiftelsen.
Visste du att under åkrarna i Uppåkra ligger resterna efter en av de största järnåldersboplatserna i Norra Europa? Hjälp oss med utgrävningen av den stora boplatsen i Minecraftvärlden, och följ med på en tidsresa för att avslöja mysterierna med Uppåkras fynd! För varje fynd lär du dig mer och mer om Uppåkras historia. Men du kommer också att lära dig mer om olika metoder och tvärvetenskapliga ämnen som vi arkeologer använder oss av för att få kunskap
Åh, förresten, titta gärna in här om du vill träffa mig och mina kollegor – vi existerar även i den riktiga världen!
NPC: Sofia Winge
Träffa Uppåkras vetenskapliga råd
NPC: Katarina Carlsson
Hej! Jag heter Katarina Carlsson, och jag är ordförande för Uppåkras Vetenskapliga råd.
I Minecraftvärlden kommer ni att interagera med så kallade NPC:s (Non-player characters). Deras namn och identiteter tillhör riktiga personer, bland annat arkeologer och forskare från det vetenskapliga rådet. I spelet kommer ni till exempel att träffa på en riktig astronaut! Ni får även träffa forskare inom kognitionsvetenskap, pedagogik, historia, osteologi med mera.
Klicka här för att träffa oss på riktigt!
Ines och Tandmysteriet
I uppdraget Tandmysteriet kommer ni att få lära er mer om ett mycket speciellt fynd som hittats på riktigt i Arkeologiskolan här på Uppåkra. Fyndet gjordes av eleven Ines Roos Bengtsson på Nyvångskolan i Dalby. Titta gärna på den här filmen, och ta del av hennes spännande arkeologiska upptäckt.
NPC: Linda Spanier
Uppåkramodellen
NPC: Pär Widén
Hej! Jag heter Pär Widén, och jag är medlem i Uppåkras vetenskapliga råd. Jag är även forskare inom pedagogik. I samarbete med min kollega Per Dahlbeck har vi tittat på vad som händer när elever besöker oss och deltar i Arkeologiskolan på Uppåkra.
Resultatet kallar vi Uppåkramodellen. Modellen betyder ungefär att man lär sig mycket mer om man blir nyfiken på något och vill engagera sig. Det kan man till exempel bli om man får vara med på riktigt i ett projekt och göra skillnad, som i Arkeologiskolan, där man får vara med och göra riktiga upptäckter. Titta gärna på en film om Uppåkramodellen här om du vill veta mer!
Järnåldersmode
Hej! Jag heter Susanna Broomé, och jag är expert på textilarkeologi! Precis som idag ändrades modet under järnåldern. På Uppåkra har textiler inte bevarats till våra dagar. Men det finns fynd från andra delar av Skandinavien som kan hjälpa oss skapa en bild av hur människorna kan ha gått klädda i Uppåkra under järnåldern.
Byborna, de rika och andra NPC:s i spelet är alla klädda utifrån vilken tidsperiod de representerar. Till exempel, under förromersk järnålder i det första uppdraget bär byborna grönrutig, gula, orangea och ibland röda och blå kläder.
Under romersk järnålder (uppdrag 3), blev rutiga mönster mindre populära. Då man började färga textilier med en växt som kallas vejde, som ger en fin blå färg, var blått istället på modet.
Människorna fortsatte att bära enfärgade kläder under Folkvandringstiden (som i uppdrag 4). Men de började också att dekorera sig med fina, färglada så kallade brickband.
Ljusa färger fortsatte att vara populära även under Vendeltiden (Uppdrag 5). Som du ser har jag själv på mig typiska kläder för vendeltiden. Männen började använda kaftaner med ett snett snitt. En särskild detalj som du ser i spelet är de praktfulla hjälmar som krigarna använder.
Under vikingatiden (Uppdrag 6 och 7) kan vissa av de allra rikaste haft råd med importerat silke. Kvinnorna föredrog sina kaftaner raka, och de män som hade råd lät tillverka ringbrynjor.
NPC: Susanna Broomé
Skandinavisk järnålder
NPC: Sofia Winge
Järnålderns Uppåkra existerade i över 1100 år. Det gör boplatsen unik i Skandinavien.
I det här spelet kommer du att göra tidsresor till de fem olika Skandinaviska järnåldersperioderna. Dessa kallas förromersk järnålder, romersk järnålder, folkvandringstid, vendeltid och vikingatid. Om du vill veta mer om vad som hände under detta årtusende, läs mer om vad historikern Dick Harrison har att säga!
Meet Dick Harrison
Hej! Jag heter Dick Harrison, och jag är professor i historia. Jag växte upp nära Uppåkra, och platsen har varit speciell för mig ända sedan jag var barn.
Jag är expert på både medeltidens och Europas historia, och jag vill gärna visa hur viktigt det är med forskningen om Uppåkra, och att så många som möjligt ska kunna ta del av Uppåkras spännande historia.
Uppåkra grundades under det första århundradet före Kristus och övergavs tusen år senare. Den tidsperioden kallas järnålder i Skandinavien. Det betyder att de som levde under detta årtusende på olika sätt fick uppleva konsekvenserna av de stora händelser som formade dagens Europa.
Det romerska riket hade sina storhetsdagar och såg sin undergång. Religioner som Kristendomen och Islam växte fram, och länder som Frankrike och England började ta form. Under slutet av järnåldern gav sig Vikingarna ut på sina långa resor.
NPC: Dick Harrison
NPC: Kid
Vad är det? Järnåldern? Det har jag aldrig hört talas om.
Jo, Järnåldern fick sitt namn, långt i efterhand, på grund av metallen järn. I Skandinavien lärde sig folk att hantera järn runt 500 f.Kr. Tidsperioden kallas Järnåldern fram till 1050 e.Kr., då medeltiden började.
Kunskapen att hantera järn är en av de viktigaste uppfinningarna människan gjort genom historien. Den hårda och tåliga metallen var både billigare och enklare att tillverka än brons, silver och guld. Nya verktyg gjorde det enklare för människorna att smida, bruka jorden och att kriga. Allt blev mer effektivt och dessutom behövde metallen inte importeras. Järn hittas naturligt i Skandinavien. Det gjorde att långa och dyra transporter runt om i Europa kunde undvikas.
NPC: Dick Harrison
Den pågående utgrävningen av härskarhallen
NPC: Håkan Aspeborg
Hej! Jag heter Håkan Aspeborg och jag leder utgrävningarna på Uppåkra tillsammans med mitt team av arkeologer från Lunds universitet. Generationer av så kallade hallbyggnader, härskarnas pampiga bostäder, grävs just nu fram. Många fler svar på Uppåkras gåtor kommer att avslöjas, och historien kommer att skrivas om under de kommande åren!
I det här spelet är ett av uppdragen att återskapa härskarhallen i Minecraft. Du kan också delta! Läs mer nedanför om de senaste fynden och resultaten från grävningen för att kunna skapa din egen tolkning av byggnaden.
Den tolkning som är närmast arkeologernas resultat av grävningen vinner! Skicka era bidrag till sofia.winge@uppakra.se genom att ta en skärmdump eller skicka bilder. Glöm inte att skicka in dokumentation kring ditt val av material och tolkning. 2027 avslöjar vi vinnaren!
Fakta om härskarhallen
I området där arkeologerna just nu gräver har flera byggnader stått under järnåldern. Byggnaden från 400-talet är en av de bäst bevarade. Det är den vi valt att ha med i uppdrag 4, Mordmysteriet och muggen!
Vad använde de för byggnadsmaterial?
Husen under järnåldern byggdes av så kallade icke-organiskt material, som till exempel trä och halm. Dessa material har sällan bevarats till våra dagar.
Det är också viktigt att komma ihåg att bara en mycket liten del av alla föremål av till exempel trä och textilier människorna använde under järnåldern finns bevarade. Vi behöver därför använda fantasin och försöka föreställa oss hur husen kan ha varit inredda med tidsenliga möbler och husgeråd, och kanske tyger med färgglada broderier på väggarna.
NPC: Uncle Sven
Material för att återskapa den stora härskarhallen.
NPC: Håkan Aspeborg
Använd informationen nedan för att göra din egen tolkning av hur byggnaden kan ha sett, och vilka föremål som fanns där inne!
Till exempel:
Välj byggnadsmaterial.
Skriv ned varför du valt det materialet baserat på fakta och vad du kunnat hitta om andra byggnader från den här tiden i södra Sverige.
Den här uppgiften triggar ofta igång frågor. Hör gärna av er med era frågor till sofia.winge@uppakra.se
Vad vi vet hittills (2024):
Takbärande stolpar:
I botten av hålen där de satte ned stolparna som bar upp taket, har det hittats stora stenar. Dessa stenar stöttade upp de stora stolparna. Vi vet inte vilket material stolparna var gjorda av, men ek är ett hållbart material som kan ha använts.
Roof:
So far, there have not been any finds indicating what the roof was made of. But the roofs during the Iron Age in Scandinavia were usually made of straw, or reed.
Walls:
Parts of the walls were found. They were made with so called wattle and daub technique, meaning that intertwined branches were covered with yellowish clay.
Floor:
The floor was also made of yellowish, hardened clay.
Finds:
The finds inside the building shows that the people living in this house were rich, prominent people. It was the home of the leading family of Uppåkra! Finds of tons of animal bones, waste from what seems to have been big feasts, have been made.
What did they put on their table?
They ate for example veal, pork, lamb, fish (herring and cod) and meat from horse.
They probably drank beer, brewed by the big ovens found at Uppåkra.
Charred grains:
The charred grains of barley from this building shows that the people stored big jars of grain inside the building. Perhaps it was the food supplies for the winter?
Bear claws:
On the floor of the building bear claws have been found. This might be what’s left of a bear fur that once was spread on the floor.
Meet Torbjörn Ahlström
Hi! My name is Torbjörn Ahlström, and I am a professor in Osteology. This means that I am an expert on bone material. If you have any questions about what the people might have eaten or what types of analysis we are planning to do in this project, just ask!
If you have any questions to me, Håkan or just a general question that you would like to know more about, send an e-mail to sofia.winge@uppakra.se and she will pass the questions forward to whom it may concern!
NPC: Torbjörn Ahlström