Fakta om Uppåkra

Faktabaserat material från ”Time Travel at Uppåkra”.

Träffa Uppåkras arkeologer

Hej! Jag heter Sofia Winge, och jag jobbar som arkeolog för Uppåkrastiftelsen.
Visste du att under åkrarna i Uppåkra ligger resterna efter en av de största järnåldersboplatserna i Norra Europa? Hjälp oss med utgrävningen av den stora boplatsen i Minecraftvärlden, och följ med på en tidsresa för att avslöja mysterierna med Uppåkras fynd! För varje fynd lär du dig mer och mer om Uppåkras historia. Men du kommer också att lära dig mer om olika metoder och tvärvetenskapliga ämnen som vi arkeologer använder oss av för att få kunskap

Åh, förresten, titta gärna in här om du vill träffa mig och mina kollegor – vi existerar även i den riktiga världen!

NPC: Sofia Winge

Träffa Uppåkras vetenskapliga råd

NPC: Katarina Carlsson

Hej! Jag heter Katarina Carlsson, och jag är ordförande för Uppåkras Vetenskapliga råd.

I Minecraftvärlden kommer ni att interagera med så kallade NPC:s (Non-player characters). Deras namn och identiteter tillhör riktiga personer, bland annat arkeologer och forskare från det vetenskapliga rådet.  I spelet kommer ni till exempel att träffa på en riktig astronaut! Ni får även träffa forskare inom kognitionsvetenskap, pedagogik, historia, osteologi med mera.

Klicka här för att träffa oss på riktigt!

Ines och Tandmysteriet

I uppdraget Tandmysteriet kommer ni att få lära er mer om ett mycket speciellt fynd som hittats på riktigt i Arkeologiskolan här på Uppåkra. Fyndet gjordes av eleven Ines Roos Bengtsson på Nyvångskolan i Dalby. Titta gärna på den här filmen, och ta del av hennes spännande arkeologiska upptäckt.

NPC: Linda Spanier

Uppåkramodellen

NPC: Pär Widén

Hej! Jag heter Pär Widén, och jag är medlem i Uppåkras vetenskapliga råd. Jag är även forskare inom pedagogik. I samarbete med min kollega Per Dahlbeck har vi tittat på vad som händer när elever besöker oss och deltar i Arkeologiskolan på Uppåkra.

Resultatet kallar vi Uppåkramodellen. Modellen betyder ungefär att man lär sig mycket mer om man blir nyfiken på något och vill engagera sig. Det kan man till exempel bli om man får vara med på riktigt i ett projekt och göra skillnad, som i Arkeologiskolan, där man får vara med och göra riktiga upptäckter. Titta gärna på en film om Uppåkramodellen här om du vill veta mer!

Skandinavisk järnålder

NPC: Sofia Winge

Järnålderns Uppåkra existerade i över 1100 år. Det gör boplatsen unik i Skandinavien.
I det här spelet kommer du att göra tidsresor till de fem olika Skandinaviska järnåldersperioderna. Dessa kallas förromersk järnålder, romersk järnålder, folkvandringstid, vendeltid och vikingatid. Om du vill veta mer om vad som hände under detta årtusende, läs mer om vad historikern Dick Harrison har att säga!

Träffa Dick Harrison

Hej! Jag heter Dick Harrison, och jag är professor i historia. Jag växte upp nära Uppåkra, och platsen har varit speciell för mig ända sedan jag var barn.
Jag är expert på både medeltidens och Europas historia, och jag vill gärna visa hur viktigt det är med forskningen om Uppåkra, och att så många som möjligt ska kunna ta del av Uppåkras spännande historia.
Uppåkra grundades under det första århundradet före Kristus och övergavs tusen år senare. Den tidsperioden kallas järnålder i Skandinavien. Det betyder att de som levde under detta årtusende på olika sätt fick uppleva konsekvenserna av de stora händelser som formade dagens Europa.
Det romerska riket hade sina storhetsdagar och såg sin undergång. Religioner som Kristendomen och Islam växte fram, och länder som Frankrike och England började ta form. Under slutet av järnåldern gav sig Vikingarna ut på sina långa resor.

NPC: Dick Harrison

NPC: Barn

Vad är det? Järnåldern? Det har jag aldrig hört talas om.

Jo, Järnåldern fick sitt namn, långt i efterhand, på grund av metallen järn. I Skandinavien lärde sig folk att hantera järn runt 500 f.Kr. Tidsperioden kallas Järnåldern fram till 1050 e.Kr., då medeltiden började.
Kunskapen att hantera järn är en av de viktigaste uppfinningarna människan gjort genom historien. Den hårda och tåliga metallen var både billigare och enklare att tillverka än brons, silver och guld. Nya verktyg gjorde det enklare för människorna att smida, bruka jorden och att kriga. Allt blev mer effektivt och dessutom behövde metallen inte importeras. Järn hittas naturligt i Skandinavien. Det gjorde att långa och dyra transporter runt om i Europa kunde undvikas.

NPC: Dick Harrison

Järnåldersmode

Hej! Jag heter Susanna Broomé, och jag är expert på textilarkeologi! Precis som idag ändrades modet under järnåldern. På Uppåkra har textiler inte bevarats till våra dagar. Men det finns fynd från andra delar av Skandinavien som kan hjälpa oss skapa en bild av hur människorna kan ha gått klädda i Uppåkra under järnåldern.

Byborna, de rika och andra NPC:s i spelet är alla klädda utifrån vilken tidsperiod de representerar. Till exempel, under förromersk järnålder i det första uppdraget bär byborna grönrutig, gula, orangea och ibland röda och blå kläder.

Under romersk järnålder (uppdrag 3), blev rutiga mönster mindre populära. Då man började färga textilier med en växt som kallas vejde, som ger en fin blå färg, var blått istället på modet.

Människorna fortsatte att bära enfärgade kläder under Folkvandringstiden (som i uppdrag 4). Men de började också att dekorera sig med fina, färglada så kallade brickband.

Ljusa färger fortsatte att vara populära även under Vendeltiden (Uppdrag 5). Som du ser har jag själv på mig typiska kläder för vendeltiden. Männen började använda kaftaner med ett snett snitt. En särskild detalj som du ser i spelet är de praktfulla hjälmar som krigarna använder.

Under vikingatiden (Uppdrag 6 och 7) kan vissa av de allra rikaste haft råd med importerat silke.  Kvinnorna föredrog sina kaftaner raka, och de män som hade råd lät tillverka ringbrynjor.

NPC: Susanna Broomé

Den pågående utgrävningen av härskarhallen

NPC: Håkan Aspeborg

Hej! Jag heter Håkan Aspeborg och jag leder utgrävningarna på Uppåkra tillsammans med mitt team av arkeologer från Lunds universitet. Generationer av så kallade hallbyggnader, härskarnas pampiga bostäder, grävs just nu fram. Många fler svar på Uppåkras gåtor kommer att avslöjas, och historien kommer att skrivas om under de kommande åren!
I det här spelet är ett av uppdragen att återskapa härskarhallen i Minecraft. Du kan också delta! Läs mer nedanför om de senaste fynden och resultaten från grävningen för att kunna skapa din egen tolkning av byggnaden.
Den tolkning som är närmast arkeologernas resultat av grävningen vinner! Skicka era bidrag till sofia.winge@uppakra.se genom att ta en skärmdump eller skicka bilder. Glöm inte att skicka in dokumentation kring ditt val av material och tolkning. 2027 avslöjar vi vinnaren!

Fakta om härskarhallen

I området där arkeologerna just nu gräver har flera byggnader stått under järnåldern. Byggnaden från 400-talet är en av de bäst bevarade. Det är den vi valt att ha med i uppdrag 4, Mordmysteriet och muggen!

Vad använde de för byggnadsmaterial?
Husen under järnåldern byggdes av så kallade icke-organiskt material, som till exempel trä och halm. Dessa material har sällan bevarats till våra dagar.
Det är också viktigt att komma ihåg att bara en mycket liten del av alla föremål av till exempel trä och textilier människorna använde under järnåldern finns bevarade. Vi behöver därför använda fantasin och försöka föreställa oss hur husen kan ha varit inredda med tidsenliga möbler och husgeråd, och kanske tyger med färgglada broderier på väggarna.

NPC: Fabror Sven

Material för att återskapa den stora härskarhallen.

NPC: Håkan Aspeborg

Använd informationen nedan för att göra din egen tolkning av hur byggnaden kan ha sett, och vilka föremål som fanns där inne!

Till exempel:

Välj byggnadsmaterial.
Skriv ned varför du valt det materialet baserat på fakta och vad du kunnat hitta om andra byggnader från den här tiden i södra Sverige.

Den här uppgiften triggar ofta igång frågor. Hör gärna av er med era frågor till sofia.winge@uppakra.se

Vad vi vet hittills (2024):

Takbärande stolpar:
I botten av hålen där de satte ned stolparna som bar upp taket, har det hittats stora stenar. Dessa stenar stöttade upp de stora stolparna. Vi vet inte vilket material stolparna var gjorda av, men ek är ett hållbart material som kan ha använts.

Tak:
Så här långt har inga fynd hittats som avslöjar vad taket var gjort av. Men hustaken under järnåldern var ofta gjorda av halm eller vass.

Väggar:
Delar av väggarna har hittats. De var gjorda med så kallad lerklining, det vill säga, man tvinnade vidjor (grenar) som täcktes med gulaktig lera som torkade och blev hård.

Golv:
Golvet var också gjord av samma gulaktiga torkade lera.

Fynd:
Fynden i huset visar att människorna som bodde här var rika. Det var härskarfamiljens byggnad! Det har hittats föremål av guld och silver såsom broscher (fibulor) och mynt. Många vackra glasskärvor har en gång varit lyxiga skålar och bägare. Det var bara de rikaste som hade råd att byta till sig importerat glas! De använde även bägare och skålar av keramik, och stora lerkrukor som användes för att förvara mat och säd.

Vad satte de på bordet?
Tonvis av djurben, avfall från stora fester har hittats och utanför huset. Människorna åt bland annat kött från svin, får, get, häst, ko och fisk. De drack förmodligen öl som bryggts i de stora ugnarna som hittats på Uppåkra. De åt också kål, majrovor och morot, och använde dill och persilja till maten. Dessa växter hade importerats från romarriket och var lyxvaror vid den här tiden.

Förkolnad säd:
Förkolnade korn som hittats i byggnaden visar att människorna förvarade stora krukor med säd i huset. Kanske var detta delar av matförrådet inför vintern?

Björnklor och tänder:
På golvet i byggnaden har det hittats björnklor och björntänder. Detta kan vara resterna efter en stor björnpäls, som en gång låg på golvet.

Träffa Torbjörn Ahlström

Hej! Jag heter Torbjörn Ahlström, och jag är professor i osteologi. Det betyder att jag är expert på benmaterial. Om ni har några frågor om vad människorna mer kan ha ätit, eller kanske vilken typ av analyser vi har gjort för att få svar är det bara att fråga mig!

Om ni har andra frågor till Håkan, mig eller något annat ni är nyfikna att veta mer om, skicka ett mail till sofia.winge@uppakra.se så skickar hon vidare frågan så att den hamnar rätt till oss! 

NPC: Torbjörn Ahlström

Viktigt

Den enda delen av spelet som inte kan hoppas över är introduktionen/Lektion 1, Tandmysteriet vid den gula och blå flaggan . (här behöver bilden med kartan och flaggorna finnas).
Det guidar dig genom de första stegen i spelet.
Efter att ha avlutat varje uppdrag får du ett personligt certifikat, som visar vilka inlärningsmål och färdigheter du fått genom att klara uppdraget. Så här fungerar spelet:

  1. Prata med forskarna och arkeologerna
  2. Gräv fram fynd
  3. Gör en tidsresa och genomför uppdrag
  4. Rapportera dina fynd
  5. Lär dig mer om Uppåkra historia och vetenskap

 

För att starta ett särskilt uppdrag behöver du gräva upp rätt föremål. Det kan alltså finnas flera fynd I samma schakt, men endast vissa som gör att du skickas iväg på en tidsresa. hittar du en översikt över alla utgrävningsplatserna, och var du kan hitta det rätta fynden för att påbörja uppdragen. De flesta av fynden som eleverna hittar, är riktiga fynd som har hittats på samma plats i verklighetens Uppåkra.

Korpen Munin

I Minecraftvärlden finns en svart korp som kallas Munin som följer efter dig. Du kan prata med Munin under uppdraget. Han kommer att hjälpa dig med ledtrådar, eller att avsluta ett uppdrag och komma tillbaka till nutiden. Idén att ha en korp som hjälpreda kom från en elev som heter Adam. Han var en av de elever som hjälpte till att ta fram Time travel at Uppåkra. Den här världen är mycket stor. Det finns cyklar som gör att du kan ta dig från en punkt till en annan. Bara klicka på en cykel för att hoppa på, och tryck sedan shift eller mellanslag för att hoppa av.

Kommandon

Här hittar du några generella kommandon i spelet. Det finns fler tips för hur du klarar av varje uppdrag i Lärarhandledningen.

Om du fastnar:

Tryck T för att öppna upp chattfönstret. Skriv / här kommer snart text för att komma loss.

Behöver du åka tillbaka till nutidens Uppåkra?

Prata med korpen Munin och följ hans instruktioner.

Till fots

W=framåt

S=Bakåt

A=Åk till vänster

D=Åk till höger

Control (CTRL) eller dubbelklicka W =spring

Vänster musknapp utan föremål=Svinga armen /Attackera /Förstör

Höger musknapp med föremål =Svinga föremål (för att gräva)/Attackera/Förstör

 

Höger musknapp=Prata med folk

Höger musknapp=Hoppa på cykeln

Höger musknapp=Interagera med föremål (display med föremål)

Höger musknapp=Placera ett block

Mellanslag=Hoppa

Q=Släpp föremål

E=Öppna upp Förrådet (Inventory)

1-9 eller skrolla på musen =Välj föremål i “Hotbar”

På cykeln:

W = Framåt
S =Bakåt
A = Åk till vänster
D = Åk till höger

Mellanslag eller shift = Hoppa av cykeln

Quick navigation